ارتش آمریکا تا سرانجام 2020 از عراق و سوریه خارج می شوند؟

به گزارش صنایع 90، یک روزنامه فرامنطقه ای در یادداشتی با تکیه بر تحلیلهای متعدد درباره عزل و نصب های جدید در پنتاگون، نوشت که به احتمال زیاد نیروهای آمریکایی تا سرانجام سال میلادی و پیش از سرانجام دوره ترامپ از عراق و سوریه خارج می شوند.

ارتش آمریکا تا سرانجام 2020 از عراق و سوریه خارج می شوند؟

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، منابع مطلع میدانی و فعالان در استان الحسکه سوریه می گویند که نیرو های آمریکایی شماری از خودرو های نظامی و سربازان خود را از حومه شهر المالکیه در این استان خارج نموده اند و به وسیله گذرگاه مرزی الولید به عراق انتقال داده اند. هنوز مشخص نیست که آیا این تحرکات بخشی از آمادگی های آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از شرق سوریه است یا خیر.

روزنامه القدس العربی با انتشار این خبر در یادداشتی از احتمال عقب نشینی نیرو های آمریکایی از منطقه پیش از سال جدید میلادی اطلاع داد و نوشت: این امر همزمان با پیغام کریستوفر میلر وزیر دفاع جدید آمریکا برای سربازان آمریکایی صورت می گیرد که از نزدیک بودن زمان عقب نشینی آن ها از غرب آسیا اطلاع داد و گفت: زمان آن رسیده که سربازان آمریکایی به خانه برگردند. افراد زیادی از جنگ خسته شده اند، اما در حال حاضر در مرحله حیاتی تبدیل نقش رهبری به نقش حمایتی هستیم. انتها جنگ ها مستلزم مصالحه و همکاری است. ما باید با این چالش رو در رو شویم. تمام کوشش خود را مبذول داریم. اکنون زمان بازگشت به خانه است.

اما یک منبع مطلع نظامی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با القدس العربی توضیح داد که این تحرکات آمریکا در چارچوب تغییر تناوبی و دوره ای کارشناسان آمریکایی است نه بیشتر و یک کاروان شامل 50 کارشناس آمریکایی از پایگاه الشدادی در حومه الحسکه به پایگاه آمریکایی در استان نینوی عراق منتقل شد.

بدر ملا رشید کارشناس سیاسی و تحلیلگر امور شرق سوریه نیز گفت: نزدیک یک دهه است که ایالات متحده آمریکا از عقب نشینی از بسیاری از مناطق خاورمیانه سخن می گوید. اما در عمل ما چیزی جز عملیات بازاستقرار و بازگشت به منطقه نمی بینیم. چیزی که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در عراق و دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در شرق الفرات شاهد آن بودیم. خبر عقب نشینی آمریکا از منطقه پس از آن مورد توجه نهاده شد که سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا از تسریع فرایند عقب نشینی نیرو های آمریکایی از افغانستان و خاورمیانه سخن گفت.

وی در عین حال احتمال کاهش شمار نیرو های آمریکایی در شمال شرق سوریه را بعید ندانست و گفت: این امر محتمل است؛ کاهش شمار نیرو های آمریکایی در شمال شرق سوریه به معنای انتها تقریبا کامل حکومت خودمختاری نیرو های موسوم به نیرو های دموکراتیک سوریه (قسد) - همپیمان واشنگتن - در شرق الفرات است. حکومتی که عملا با عملیات ترکی موسوم به نبع السلام در اواخر سال 2019 دچار تزلزل و ضعف شد.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: هرگونه عقب نشینی آمریکا از منطقه به پذیرش قسد مبنی بر بازگشت به نظامی سیاسی سوریه با شروطی دشوارتر درباره سرنوشت نیروهایش است.

القدس العربی در ادامه نوشت: ما شاهد عملیات های نظامی برای مقاومت در قبال بازگشت نظام در دیرالزور، الرقه و بخش هایی از استان الحسکه هستیم و این امر نیازمند ایجاد تغییرات امنیتی و نظامی عظیم در سوریه است.

این امر پس از آن است که وبگاه خبری آمریکایی اکسیوس افشا کرد که اقدام ترامپ در برکناری شماری از مقامات مسئول در پنتاگون پس از برکنار مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به آن دلیل صورت گرفت که دولت ترامپ بر ضرورت عقب نشینی از خاورمیانه و افغانستان تا پیش از انتها دوره ریاست جمهوری او در ژانویه آینده اصرار دارد.

این وبگاه آمریکایی به نقل از مقامات مسئول ارشد آمریکایی نوشت که ترامپ در سال 2016 به بازگرداندن نیرو های آمریکایی به کشور متعهد شد، اما به دلیل کندی فرایند عقب نشینی این نیرو ها از خاورمیانه، وی ناامید شد و به مشاورانش خاطرنشان کرد که می خواهد نیرو های آمریکایی از افغانستان، همزمان با سال نو میلادی به کشورشان بازگردند.

این وبگاه خبری درباره شرق سوریه نیز نوشت: اخبار مربوط به مشخص سرهنگ داگلاس مک گریگور به عنوان مشاور وزیر دفاع که به مواضع خود در حمایت از عقب نشینی آمریکا از شرق سوریه معروف است، به معنای اجرای این امر پیش از انتها امسال میلادی است. به ویژه که مک گریگور پیشتر گفته بود: باید فورا نیرو های آمریکایی از سوریه خارج شوند و باقی ماندن این نیرو ها به نفع منافع ملی آمریکا نیست.

وی که یک بازنشسته نظامی و حامی ترامپ است، همچنین خواهان عقب نشینی نیرو های آمریکایی از افغانستان بدون حتی مذاکره با طالبان و بستن سفارت آمریکا در کابل شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1343

به "ارتش آمریکا تا سرانجام 2020 از عراق و سوریه خارج می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتش آمریکا تا سرانجام 2020 از عراق و سوریه خارج می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید